Hvad er L-theanin ?

Grønne te blade indeholder mange forskellige aminosyrer. Aminosyrer er molekyler indeholdende en aminogruppe (NH3), en carboxylsyregruppe (R-C = O-OH) og en sidekæde, der varierer mellem forskellige aminosyrer.

De er byggestenene af proteiner, selv om nogle af dem ikke danner nogen proteiner. Når grøn te brygges, bliver kun de vandopløselige aminosyrer relevante. L-theanin udgør op til 60% af det pågældende aminosyreindhold. Dens molekylære formel er C7H14N2O3, den er også kendt som 5-N-ethylglutamin, og det er en ikke-proteindannende aminosyre. L-theanin er vigtigt, fordi det tilføjer umami smag og sødme til grøn te.

Hvad gør L-theaninen så specielt?

Så hvad gør L-theanin ud over at give smag? Hovedfordelen ved L-theanin er, at den øger alfa-hjernebølgeaktiviteten, hvilket fremkalder afslapning. Ved at slappe af kan du effektivt reducere stress!

L-theanin giver dig mulighed for at nyde den øgede koncentrationsvirkning fra koffein (også fundet i grøn te) uden den dermed forbundne angst og rastløshed. L-theanin blev godkendt af Det japanske sundhedsministerium for universalforbrug i 1964, mens i USA godkendte FDA sin anvendelse som kosttilskud. L-theaninindholdet i den grøn Gyokuro te er kendt for at have en højere mængde af L-theanin. Grunden er at L-theanin omdannes langsomt til catechiner på grund af fotosyntese. Fordi gyokuro dyrkning indebærer skygge af teplanten, forekommer mindre fotosyntese, således at der er mere L-theanin tilbage på bladene. Faktisk giver L-theanin gyokuro sin karakteristiske sødme og afbalancerede smag. Yngre blade har mere L-theanin end ældre, mens senere høstarter har hver mindre L-theanin. Skyggefulde te som gyokuro, kabusecha og matcha er en god kilde til L-theanin.